V-2 Feuerstellung
Myslím, že člověk nemusí být znalec, aby mu označení V-2 něco řeklo. Nepředpokládám, že by sem snad zabrousil naprostý laik, ale kdyby – jedna ze zázračných zbraní Adolfa Hitlera byla vůbec první balistická střela, s trochou dobré vůle by se dalo říct, že střela řízená. Byť ne tak, jak to známe dnes. Ve své době se jednalo o strašlivou zbraň, proti které v podstatě nebylo obrany. Díky rychlosti jste ji slyšeli v podstatě až po dopadu a nebylo technologie, která by ji dokázala sestřelit před dopadem. Technologie V-2 se stala základem pro první kosmické lety. A rakety SCUD, které používal Saddám Hussein, byly jen minimálně modernizované větší V2.
Odpalovací stanoviště samozřejmě netvořila jen střela sama. Nešlo ji postavit jen tak do trávy, na speciálním vleku se na místo dovezla speciální základna. Na ni pak přepravník, takzvaný Meillerwagen, vztyčil samotnou raketu. Tu bylo zapotřebí naplnit palivem. Tankovaly se celkem tři druhy. A-Stoff – tekutý kyslík, toho se tankovalo skoro 5 tun. Na místo se přivážel ve speciální cisterně – přece jen, udržet kyslík kapalný není sranda. Cisterna se do rakety přečerpala komplet. Tekutý kyslík sloužil jako okysličovadlo při spalování C-Stoff, což byla směs metanolu, hydrazinu, vody a kyanidového katalyzátoru. Toho se čerpaly skoro čtyři tuny. Tohle palivo bylo tak trochu na ostří břitvy. Nebylo příliš stabilní, naopak bylo velmi toxické a nesmělo se střetnout se třetím palivem, kde docházelo k prudké explozi. Podobně to fungovalo i u druhého možného paliva, B-Stoff, což byla směs 75% hydrazinu a 25% etanolu. Od C-Stoff se lišil, tedy v důsledcích, vyšší rychlostí plynů vystupujících z trysky a tudíž vyšším doletem střely. Byl však výrobně náročnější. Tím třetím palivem byl T-Stoff, což nebylo nic jiného, než peroxid vodíku. Ten sloužil k pohonu paroplynové turbíny, která poháněla čerpadla, zásobující zbylými dvěma složkami raketový motor. To máme tři cisterny. Nebo spíš čtyři, protože běžné cisterny nepobraly tolik C-Stoff. Pak řídící stanovistě, což byl Sd.Kfz.7 se speciální pancéřovou nástavbou. A pak už jen nějaký zdroj elektrické energie. To jsou všechna vozidla, která potřebujeme.
Vozidla ve vitríně jsou komplet, víceméně. Možná doplním agregát, našel jsem u Black Dog. Také jsem koupil nějaké figurky od Zvezdy, to jsou ale vojáci, se zbraněmi, ještě musím splašit nějaké techniky, a diorámku bych trochu oživil. Plus ta cedule z minule, kterou jsem sliboval. Jinak je víceméně hotovo. Kdybych se s tím chtěl jo patlat, asi bych mohl časem předělat ten terén. Aktuálně je stav projektu takovýto:
V obsahu vitrínky se nic nezměnilo, pracuji na Büssingu L4500, za který zapřáhnu ten A-Stoff wagen. Osvětlení je doděláno, v nezapnutém stavu vypadá strop vitrínky takto.
Pominu osvětlení, to jsem udělal z LED pásky, a ještě není dotažené. V době, kdy vznikla idea diorámatu, už existoval tahač, meillerwagen, raketa a kyslíkárna, tedy A-stoff wagen. Vyrobil jsem z polystyrénové destičky jednoduchou podložku, se dvěma druhy posypu, abych znázornil cosi jako nezaseté pole a cestu s rozcestím. Na které dodatečně osadím směrovku s německým ukazatelem na Antverpy. Přidal jsem dva Opely Blitz. Jeden na C-Stoff a druhý na T-stoff. O něco více v galerii.
Aktuálně to vypadá takto:
Tenhle projekt je zatím k realizaci nejblíž. Zejména proto, že už je takzvaně „in progress“. Aktuálně se ve vitríně nachází Abschussplattform, tedy odpalovací stolice. Na ní stojí střela sama. No a kolem ní Meillerwagen Transporter, tažený Hanomagem SS-100 Gigant. A A-Stoff wagen, tedy cisterna na tekutý kyslík, zatím bez tahače.
Idea je následovná – takhle podobně to bude vypadat.