Avia B.35.2

Avia B.35 2. prototyp.Autor: Autor neznámý / Author unknown – http://www.brannamoc1938.eu/avia2/avia-b-35-b-135-av-135/, Volné dílo

V roce 1936, kdy páteř našeho stíhacího letectva tvořily Avie B.534, začalo ministerstvo národní obrany zvolna chápat, že vývoj stíhacích letadel jde vřed mílovými kroky a pětistovky zastarávají doslova před očima. Zadalo proto Avii vývoj nového stíhacího stroje, který měl bý srovnatelný se zahraničními jednoplošnými stroji. Na Národní letecké výstavě v roce 1937 byla prezentována nelétající maketa a první prototyp vzlétl za mobilizace. Jak už dnes víme, bylo to pozdě na to, aby mohl něco změnit.
Letou měl smíšenou konstrukci, což v tomto případě znamená že trup měl kostru kovovou, zatímco křídlo dřevěnou. Kovová kostra trupu byla pokryta kovovými (elektronovými) kryty, a dřevěnou karosérií, potaženou plátnem. Celodřevěné křídlo bylo potaženo tzv. pancéřovou překližkou, což byla překližka krytá hliníkovou fólií. Zde je třeba zmínit jistou podobnost s francouzským Arsenalem VG.33, nebo Caudronem C.714, podobnost nejen vizuální, ale i technologickou.

Avia B.35.3

Avia B.35 3. prototyp.Autor: Autor neznámý / Author unknown – http://www.brannamoc1938.eu/avia2/avia-b-35-b-135-av-135/, Volné dílo

Prototyp zaznamenal proti projektu jisté změny. Nebyl hotov motor, se kterým projekt počítal, takže musel být osazen motor z B.534. Ten si ovšem vyžádal rozměrný chladič pod přídí. Hotov nebyl ani mechanismus zasouvání podvozku, a tak byl intaován podvozek pevný. Byl ovšem pěčlivě zakapotován. To všechno letoun zpomalilo, stejně tak i to, že použitý motor byl o 150 k slabší. Přesto prototyp dosáhl rychlosti 485 km/h, a to nebylo vůbec špatné. Je smutné, že zalétán byl 28. září 1938, v den podepsání Mnichovské dohody. Do konce roku 1938 byl postaven ještě jeden prototyp a počátkem roku 1939 bylo objednáno deset kusů. V březnu 1939 Němci obsadili zbytek našeho území a tak z toho nakonec nic nebylo. Protektorátní úřady ovšem shledaly prototyp jako perspektivní a nařídili ve vývoji, ovšem ve svůj prospěch, pokračovat. Třetí prototyp byl dokončen v červnu 1940. Měl již zatahovací podvozek, a nové zjednodušené křídlo. Později byl přeznačen na Av-135, a to už je jiná historie.

Technický popis

  • Výrobce: Avia, Praha, ČSR
  • Typ: jednomístný stíhací letoun
  • Motor: jeden dvanáctiválcový vidlicový, kapalinou chlazené Avia HS 12 (licenční Hispano-Suiza 12 Ydrs) o výkonu 850 k.
  • Výzbroj: není úplně jasné, byl-li prototyp zbraněmi osazen, pokud ano, pak se výzbroj skládala ze 2 kulometů ČZ vzor 30, ráže 7,92 a jednoho kanńu Hispano 404 ráže 20 mm. Dále měl mít letoun možnost nést až 100 kg bomb.
  • Rozpětí: 10,85m
  • Délka: 8,50m
  • Výška: 2,60m
  • Nosná plocha: 17 m2
  • Hmotnost prázdného letounu: 1 690kg
  • Vzletová hmotnost: 2 380kg
  • Maximální rychlost: 495km/h
  • Stoupavost: 13m/s
  • Dostup: 8 500m
  • Dolet: 550km

Model znázorňuje první prototyp, který byl zničen při havárii koncem roku 1938. Označení a emblémy přibývaly na letounu postupně, stejně tak letoun nejdříve létal s kovovou vrtulí, až později s dřevěnou. Stav by tedy odpovídal období těsně před nehodou. I Avia B.35 pochází z prastaré stavebnice Kovozávodů Prostějov. Stroj je postaven z krabičky, bez vylepšení, patinován očouzením za výfuky. U zbraní jsem nečoudil, nejsem si jistý, zda byl prototyp ozbrojen.