Sherman je – aspoň pro mne – jakousi ikonou druhé světové války. I když si zabojoval ještě v Koreji a vojáci Izraele s ním vybojovali mnoho bitev, nejvýraznější je jeho úloha během světové války. A když se řekne americký tank, vybaví se mi tenhle.
Výroba Shermanu začala v červenci 1942 v továrně Pressed Steel a charakteristickým znakem první sériových kusů byly vozíky se středovou vodící kladkou, převzaté z tanku M3, jednoduchá litá věž a pevný zdvojený kulomet na čele korby. Po továrně Pressed Steel byla zavedena výroba také v lokomotivce Baldwin a Detroit Arsenal. Před zahájením výroby standardní verze byla zahájena výroba modifikace M4A1, která se ode všech Shermanů lišila jednoduchou litou korbou, rozpoznatelnou podle zakulacených tvarů. Některé A1 byly v roce 1944 vybaveny novou svařovanou věží se 76 mm kanonem.
První M4a1 byly vyrobeny v lokomotivce Lima v únoru 1942. Byly zařazeny do výroby ve třech továrnách: Lima, Pacific Car and Foundry, Pressed Steel a do listopadu 1943, kdy byla výroba verze A1 zastavena, jich bylo vyrobeno 6281.
Od začátku vývoje tanků Grant a Sherman bylo zjevné, že hvězdicový motor Continental není nejideálnější pohonnou jednotkou. Jako alternativní pohonná jednotka byl vybrán dieselový dvojmotor GM 6046 serie 71, tanky s touto pohonnou jednotkou byly označeny jako M4A2, stejně jako verze M4 měly svařovanou korbu a litou věž a v továrně Grand Blanc Tank Arsenal jich bylo vyrobeno 8053 kusů. V USA byly tyto shermany zařazeny pouze k USMC a velká část této řady byla dodána spojencům (převážně commonwealthu) v rámci smlouvy lend-lease.Výroba byla zastavena v roce 1943.
Pod vlivem trendů, které s sebou přináší každá válka, se začal Ford zabývat novým tankovým motorem na bázi svého dvanáctiválce do V, původně leteckého, ale v této oblasti nepříliš využitého. Tak vznikl legendární motor GAA o výkonu 500 koní. Zástavbou do korby vznikla nová modifikace M4A3, která měla víceméně stejnou korbu jako původní M4, pouze s tím rozdílem, že neměla poklopy řidiče odklopné v pravém úhlu k čelu korby, ale do šikma, další rozdíl byl v poklopech motoru, u starších verzí z kusu plechu a u nových složených z lamel. Výroba byla započata v červnu 1943 ve Fordově továrně, později byla přesunuta i do GBTA a do roku 1945, kdy byla výroba ukončena, jich bylo vyrobeno 3071, z toho 1690 u Fordů.
Za zmínku stojí ještě verze M4A6 s motorem Caterpillar a tzv. Composite hull korbou s odlévaným čelem a zbytkem svařovaným.
Nejzávažnější změnou v průběhu výroby tanku M4 byl již zmíněný 76 mm kanón M1, ukázalo se však že stávající věž je pro zástavbu této zbraně malá, ukázalo se že bude dostačující věž ze dvou svařených litých dílů z prototypu T20. Tanky s touto věží byly označeny přídomkem (76).
Studie zástavby 105 mm houfnice existovala od samého začátku kariéry tanku sherman a reagovala na požadavky armády spojit palebnou sílu houfnice s mobilností tanku. Tato úprava byla vyzkoušena na jednom tanku M4 a M4A3 načež byla standardizovaná a tanky se 105 mm houfnicí byly označeny přídomkem (105), do výroby se tyto tanky dostaly v polovině roku 1944.
Další kapitolou je tank s označením M4A3E8 podle přídomku nazývaná Easy Eight. Tento tank měl nové pásy vzor T80 široké 23 palců s prostředním vodícím zubem,vyžadujícím nové provedení podvozku. Nové podvozkové vozíky měly na rozdíl od ostatních čtyři kola a odpružení uloženo horizontálně-tento podvozek byl označen HVSS (horizontal volute spring suspesion) zatím co starší verze vozíků měly pružiny uloženy vertikálně byly označeny VVSS (vertical volute spring suspension). Tanků verze E8 bylo vyrobeno 4062 kusů.
Řada modifikací byly označena jako limited standard, snad nejznámější byla varianta M4A3E2 vojáky přezdívaná Jumbo. Jumbo vznikl jako nouzová varianta. Když bylo jasné že nový tank M26 Pershing nebude hotov dříve než začátkem roku 1945, korba dostala přídavné pancéřování tlusté cca 4 cm a novou věž svařenou z velmi tlustých kovových plátů. Všechny tyto kusy byly nasazeny v evropě.
Samostatnou kapitolou jsou verze připravené pro vylodění v Normandii, tyto verze byly vojáky přezdívány Funnies (srandičky). Na základu tanku sherman byly postaveny například obojživelné tanky M4DD s lodním šroubem a jakýmsi nafukovacím vakem okolo korby (DD neznamenalo D-DAY jak se někteří historici domnívají, ale duplex drive což znamená dvojité řízení – ve vodě a na souši). Dalšími verzemi byly tanky s odminovacími zařízeními, které byly mnohdy bizarní – některé tanky byly osazeny obrovskými železnými koly před korbou nebo dlouhým válcem tlačeným též před čelem korby, dalším odminovačem byla radlice sloužící k vyorávání min a je používaná dodnes téměř beze změny.
Na podvozku shermanu byly postaveny také řady podpůrných vozidel,jako samohybná houfnice priest ráže 105 mm, kanadský obrněný transportér RAM kangaroo a houfnice sexton, vyprošťovací tanky M32 a M74(druhá verze byla postavena na tanku s HVSS podvozkem) a britský poněkud futuristický sherman BARV. Britové vyvinuli také úspěšnou verzi Sherman Firefly (světluška). Britové dostali veliké množství verze M4A2 a jelikož jim nestačil málo výkonný 75 mm kanón vecpali do původní věže! svou slavnou protitankovou šestnástiliberku. Je s podivem že u Američanů sherman nedostal nic výkonnějšího než 76 mm kanón M1, přesto že Američané měli během roku 1943-44 k dispozici nový kanón ráže 90 mm.
Za zmínku určitě stojí ještě stíhače tanků M10(75mm), M36(90mm)a britský Achilles, které byly postaveny na podvozku tanku verze M4A3 s novou vrchní částí korby a otevřenou věží.
Verzí taku M4 sherman byl postaven bezpočet a přestože tento tank nebyl z technického hlediska nejlepším tankem druhé světové války, vyhrál ji na západní frontě. Poprvé se objevil v africe v září 1942 u El Alameinu. Nad německými tanky panzer IV a panzer III měl velkou převahu. Situace se změnila až s příchodem novějších typů německých tanků. Celkem jich bylo vyrobeno kolem 55000 kusů což jej činí tankem druhé sv. války určitě nejdůležitějším.
Technické údaje:
-
- Posádka: 5 mužů
- Délka: 5,92 m
- Šířka: 2,62 m
- Výška: 2,74 m
- Hmotnost: 36 t – tento údaj se mohl podle verzí mírně lišit.
- Motor: Motorů bylo několik, výkony se mírně odlišovaly. Použity byly Ford GAA (benzin V8), GM 6046 (diesel V12), Continental R975 C1 (benzin hvězdicový devítiválec)
- Pancéřování:
Korba: čelo 95mm, boky 58mm záď 58mm
Věž: čelo až 106mm boky 75mm záď 58mm - Hlavní zbraň: 75mm kanón M3 nebo protitankový kanón M4A1 76mm resp. 76,2 17 pounder OQF
- Sekundární zbraně:
1* .50 Browning M2 kulomet (12,7 mm)
2× .30 Browning M1919 kulomety (7,62 mm)
Max. rychlost 48 km/h Dojezd 240 km
Můj Sherman je M4A3E8, který se vyskytoval v Evropě od podzimu 1944. Tak nějak podvědomě si ho řadím k bitvě v Ardenách, ale samozřejmě je možný i kdykoli potom. EasyEighty jsou doloženy fotograficky i v Plzni, takže to zrovna tak může být jeden z plzeňských osvoboditelů. Opět nemám podklady pro konkrétní stroj. Jen jméno „Antique“. Krabičkový model je vylepšen balíky celty na motorovém prostoru.