M19 je označení soupravy dvou vozidel. Tahačem byl Diamond T980/981, v armádě označený jako M20. Jednalo se o dvanáctitunový vůz se znakem náprav 6×4, osazený buďto poměrně neobvyklým dieselovým řadovým šestiválcovým motorem Hercules DXFE OHV o obsahu 14,7 l a výkonu 185 koní, nebo, stejně jako Dragon Wagon, zážehovým řadovým šestiválcem Hall-Scott 440 OHV o obsahu 17,9 l a výkonu 240 koní (byl to největší ve vozidle používaný benzinový motor za celou druhou světovou válku). Měl utáhnout bez problému břemeno o váze 54 tun, Zvládl ale i víc. Měl čtyřrychlostní převodovku a třístupňovou redukční, dohromady tedy celkem 12 rychlostí v před a tři vzad. Moderní elektrický rozvod již tehdy pracoval s napětím 24 V. Maximální rychlost činila 37 km/h. Kapacita nádrže byla 150 US galonů, tedy 570 l, které stačilo na ujetí 300 mil (480 km). Řízení bylo bez posilovače. Vozidlo disponovalo navijákem o tahu 18.000 kg, byl určen především pro nakládku poškozených vozidel na přívěs. Byl namontován hned za kabinou.
Přívěsem pak byl pak plochý 24kolový trailer Rogers M9. Ten měl deklarovanou nosnost 40, nebo 45 tun podle varianty. Jsou však zdokumentovány případy, kdy na tomto podvalníku byl transportován ukořistěný Königtiger, čímž došlo k přetížení o 20 tun. V týlové službě byly tanky převáženy po kolejích, bylo však třeba zasazovat vozidla do blízkosti fronty, a bylo třeba odvážet poškozené stroje do opravy. Proto potřebovaly armády transportéry tanků, a to s postupně těžšími tanky stále výkonnější a těžší. Britové sice měli své Scamelly Pioneer, nestačili jich však vyrábět dostatečné množství, a tak je americké M19 vhodně doplnily.
Vozidla byla pro Brity mírně upravena. Vyráběla se od roku 1941 do roku 1945 a celkem se jich vyrobilo 6554. Svůj křest ohněm si odbyla v Africe, a pak s postupujícími armádami v itálii a ve zbytku evropy. Hlavním odběratelem byla Velká Británie, ovšem nějaká vozidla zbyla i na US Army, a dokonce i na holandskou a na sovětskou Rudou Armádu. Konstrukce byla nadčasová, poslední vozidla tohoto typu byla vyřazována až v 70.letech minulého století.
Nasazení Svůj křest si M19 odbyl v severní Africe,poté sloužil v Itálii a později ve Francii. Ještě dnes je možno najít několik kousků v soukromých rukách. V US Army byl vystřídán strojem M26 Dragon Wagon, pak se používal k transportům munice, které dokázal uvézt neuvěřitelné množství.
Technické údaje:
Diamond T980/981 M20
- Osádka: 2 muži
- Motor: 6válec Hercules, nebo Hall-Scott
- Výkon: 185/240 k
- Obsah nádrže: 570 litrů
- Dojezd: cca 480 km
- Nejvyšší rychlost: 37 km/h
- Výška: 2,5 m
- Délka: 7,1 m
- Šířka: 1,9 m
- Hmotnost: 12 t
Podvalník Rogers M9:
- Délka: 9,1 m
- šířka: 2,9 m
- Hmotnost prázdná: 9t
- Hmotnost celková: 49, respektive 54 t
- Délka soupravy: 16,1 m
M19 se mi povedlo sehnat coby dnes už velmi raritní a celkem kvalitní stavebnici Matchbox. Model ztvárňuje vozidlo 452. roty přepravy tanků, v severovýchodní evropě v březnu 1945. Stavba je krabičková, vozidlo má jen pokus o opršelou orezlou patinu, kterou jsem trochu přehnal. Na něj jsem umístil výsadkový člun LCVP, coby transport toho plavidla k Rýnu v rámci operace Varsity. Ten je z new tool stavebnice od Airfixu, postavený z z krabičky a lehce orezlý.