Landing craft, Vehicle, Personnel (LCVP), nebo také Higginsův člun bylo vyloďovací plavidlo, použité ve většině obojživelných operací během druhé světové války. Navrhl jej Andrew Higgins podle vzoru lodí pro provoz v bažinách, močálech a velmi mělkých vodách. Higgins industries a držitelé licence jich během války postavili více než 20.000.
Plavidlo bylo zhotovené převážně z překližky, a díky malému ponoru dokázal člun jako trajekt dopravit mužstvo o velikosti čety (36 mužů) prakticky až ke břehu rychlostí 9 uzlů (17 km/h). Z transportních lodí výsadek většinou nastupoval do člunů pomocí lanových sítí, spuštěných z boků lodě. Na místě pak plavidlo opouštěl sklopnou příďovou rampou. Cesta k tomuto řešení byla ovšem klikatá.
Andrew Higgins původně podnikal v oblasti zpracování dřeva, příliš se mu však nedařilo. Postupně tedy zkoušel stavět lodě (dřeva měl dost), a to také zůstalo jeho jedinou obživou, když jeho dřevařská firma roku 1930 zkrachovala. Říká se, že stavěl lodě pro lovce a prospektory, ale také se říká, že to byla jen zástěrka a spíš stavěl pro pašeráky alkoholu. V té době byla totiž v USA prohibice. Jako schopný podnikatel se však neprojevil ani v loďařství, a tak mu kontrakt s americkou armádou zachránil kůži.
Naštěstí pro něj totiž námořní pěchota právě řešila ožehavou otázku, jak dostat rychle a spolehlivě větší množství vojáků na pláž bez toho, aby se museli někde zdlouhavě brodit s veškerou výzbrojí a výstrojí. To značně zpomalovalo výsadek a zvyšovalo nebezpečí, že tento bude s těžkými ztrátami odražen. Námořní úřad pro stavbu a opravu však nedokázal splnit požadavky USMC a tak přišli ke slovu externí firmy. Logicky se tak musel do hledáčku mariňáků dostat i Higgins, se svými loděmi do mělkých vod. Při testech v roce 1938 člun Eureka (vyrobený Higginsem), překonal člun navržený výše zmíněným úřadem, a postoupil tak do dalších testů při námořním cvičení v roce 1939. Loď byla shledána jako uspokojivá, jako hlavní nevýhoda byl označen fakt, že muži i případná výzbroj opouštěli člun přes boční stěny, přičemž se vystavili nepřátelské palbě. I přesto však byl kontrakt uzavřen a Higginsův člun přijat do služby jako Landing Craft, Personnel (Large), neboli LCP(L).
LCP(L) byl vyzbrojen dvěma kulomety na přídi a povětšinou nazýván jako U-boat, nebo Higgins Boat. Od roku 1940 byl dodáván i britům, ti jej nazývali R-Boat a používali pro nájezdy Commandos.
Japonsko, při druhé čínsko-japonské válce používali čluny Daihatsu se sklopnou přídí. Válka samozřejmě neušla bystrým očím armádních pozorovatelů. Jeden z nich, Victor V. Krulak, si japonský přístup vryl do paměti, a později, v roce 1941 jej konzultoval s Higgins Industries, kteří návrh hbitě zapracovali do projektu.
Zhruba měsíc trvající testy člunu Eureka s příďovou rampou na jezeře Pontchartrain ukázaly, že provoz takového člunu je nejen možný, ale že je lepší než LCP(L). Tento člun byl označen LCP(R) – Landing Craft Personnel (Ramp). Pořád to však nebylo ono. Kulomety dále zústávaly na přídi a rampa byla mezi nimi. Byla však úzká a tak stále ještě neumožňovala tak rychlé opuštění plavidla, jaké bylo požadováno. Že by člun přepravoval motorové vozidlo bylo nemyslitelné. Nosnost to však umožňovala. Další vývoj tedy vedl logicky tímto směrem. V další verzi se kulomety přesunuly na záď a rampa nyní zabírala celou šířku přídě. To byla konečně ona správná cesta a námořní pěchota nechala tato plavidla vyrábět ve velkém. Celý člun byl konstruován z nedeficitního dřeva – dubu, borovice a mahagonu. Kovová byla jen rampa, pohonný systém a kormidlo. Konstrukce byla velmi jednoduchá. Dřevěná konstrukce boků a zádě nenabízela příliš velkou ochranu posádky i výsadku před nepřátelsko palbou, boky se proto potahovaly 6mm silným pancéřovým plechem. Rampa byla 2,1m vysoká, a stejná byla tedy vzdálenost vpřed, kam dosáhla po spuštění. Vzhledem k pomoru, který byl na přídi asi 70cm, tak častokrát dosáhla až na břeh. Ovládala se elektrickým navijákem.
Jako pohon sloužil buďto šestiválcový diesel Gray Marine o výkonu 225hp nebo benzinový Hall Scott o výkonu 250hp. Díky tomu člun dosahoval rychlosti 12 uzlů a měl dosah 110 námořních mil s plným nákladem. Ten živý by tam ovšem tak dlouho nevydržel, neboť se LCVP na neklidném moři silně kolébal a vojáci výsadku trpěli mořskou nemocí. Nákladní prostor měl rozměry 5,3 na 2,4m. Pojmul 3,6t nákladu. Ten mohl být v bojových podmínkách tvořen 36 vojáky s plnou výzbrojí, nebo Jeepem a dvanáctičleným družstvem, nebo také lehkým náklaďákemm Dodge WC, většinou pouze s posádkou vozidla.
Za druhé světové války tvořily čluny LCVP 92% celkového lodního inventáře námořnictva. Během dne D bylo nasazeno 1089 člunů. 26 bylo ztraceno na pláži Utah a 55 na Omaze. Sám vrchní velitel spojeneckých sil v Evropě, Dwight D. Eisenhower, označil LCVP jako rozhodující faktor spojeneckých úspěchů na západní frontě. Vyjádřil se ve smyslu, že Andrew Higgins vyhrál pro spojence válku, a že kdyby nenavrhl a nepostavil LCVP, nikdy by spojenci nemohli provést vylodění na normandských plážíh. Celá strategie války by musela být naprosto odlišná.
Kromě operace Overlord a Operace Torch byly LCVP použity také při vylodění v Itálii, a snad ve všech vyloďovacích operacích v Tichomoří.
Člun měl celkovou délku 10,9 m, šířku 3,2 m a ponor 1 m, když byl plně naložen a jeho výtlak překročil 12 t. Jeřábová váha činila 8,4 t, s lehkým nákladem 6,8 t.
Stavěl jsem LCVP z nové edice stavebnic Airfix, v podstatě krabičkově. Zbarvení odpovídá stroji Royal Navy, který byl nasazen při vylodění v Normandii. Protože stejné čluny pak britové použili k překonání Rýna, ztvárnil jsem jej při transportu od moře, na podvalníku Rogers, na dřívějším modelu transportéru tanků M19. člun jsem lehce orezl a to je stran patiny všechno.