Volkswagen Schwimmwagen (německy: Volkswagen Typ 166 Schwimmwagen nebo KdF 166 Schimmwagen) byl vojenský obojživelný automobil s pohonem všech čtyř kol (4×4) se čtyřmístnou karoserií, s motorem umístěným vzadu a sklopným lodním šroubem na zádi.
Ferdinand Porsche chtěl využít konstrukci KDF 82 k vytvoření obojživelné verze. Výsledkem byl typ KDF 128, který se ale při zkouškách příliš neosvědčil a na základe poznatku byl navržen typ 166. Jednalo se o vozidlo, jehož základem byla vana ve tvaru člunu a podvozek byl doplněn o přední náhon, který byl nutný k vyjíždění z vody. Tím dostalo vozidlo také mimořádné jízdní vlastnosti v terénu a pohon všech kol se osvědčil , jak v blátě východní fronty , tak i v poušti.
Pomocí trojlisté, ručně sklápěné vrtule dosahuje ve vodě rychlosti 10 km/h. Ke změně směru plavby dochází – stejně jako na souši – pomocí natáčení předních kol. Sériová výroba byla zahájena v roce 1942. Karoserii vyráběla berlínská firma Ambi-Budd.
První prototypy obojživelných KdF vznikly v roce 1940 na základě armádní zakázky. V záři byly postupně testovány tři prototypy pod označením KdF 128. Obojživelníci s karoserií podobnou typu KdF 82 měli rozvor 2400 mm, rozchod kol obou náprav 1360 mm a jeho podvozek byl spřízněn s typem KdF 87 (VW Brouk 4×4), rychlost na vodě 10 km/h. Ve výbavě u těchto prototypů byla i pádla a třimetrová tyč na měření hloubky. Pohon všech kol měl vypínatelný pohon přední nápravy. Celkem bylo vyrobeno do podzimu 1944 celkem 14 276 vozů KdF 166 při ceně 4200 RM.
Technická data:
-
- Motor: boxer OHV, umístěn vzadu, 4 válce, Obsah 1131 ccm, vzduchem chlazený
- Výkon motoru: 25 k při 3000 ot/min
- Spojka: jednolamelová, suchá
- Převodovka: 4 rychlosti + zpátečka, redukce terénní
- Náhon: zadní i přední (4 x 4), přední vypínatelný
project: type 166 type 128
- Délka: 3825 mm
- Šířka: 1480 mm
- Výška (s nasazenou střechou): 1615 mm
- Celková hmotnost: 1345 kg
- Pohotovostní hmotnost: 910 kg
U Schwimmwagena jsem dlouho váhal s kamufláží. Nakonec vyhrála hadovitá dvoubarevná, stejná jako u Sd.Kfz.222, Sd.Kfz.7 a Flaku. Chtěl jsem stejnou divizi, stejné bojiště. Ale objevila se zrada – nenašly se znaky divize Wiking. Kamufláž už byla namalovaná, takže jsem musel najít divizní znaky jiného útvaru, který bojoval u Kurska. Nakonec jsem našel znaky 1. pancéřové divize SS „Leibstandarte SS Adolf Hitler“. Tato divize má na svědomí nejeden válečný zločin. Podle chování vojáků této (a samozřejmě i dalších) divize SS získaly Waffen SS svoji pověst řezníků a zločinců. Ovšem ne všechny divize SS válčily tímto způsobem. Takže – jmenovaná divize, bitva u Kurska, červenec 1943