Morris Commercial C8 AT

Morris Commercial C8 AT. Zdroj: Forum Armorama. Vzhledem ke zjevnému stáří fotky by mělo jít o volné dílo

Společnost Morris vyráběla pro potřeby armády celou řadu vozidel.Jedním z nejúspěšnějších byl dělostřelecký tahač Morris C8. Jeho výroba začala v roce 1939.Vůz měl pohon všech čtyř kol,byl vybaven navijákem s únosností 4 tun, poháněný hřídelem od převodovky. Měl karosérii charakteristického tvaru, připomínající brouka. Obvykle sloužil jako tahač 17liberních nebo 25liberních houfnic. Tento typ proslul také jako Morris Quad.
Armádní vozidlo určené k tažení dělostřeleckých zbraní muselo splňovat řadu funkcí, které dosud plnilo tažné koňské spřežení,jež bylo ve výzbroji nahrazováno. Vozidlo muselo mít dobré jízdní vlastnosti v terénu,sedadla pro obsluhu děla a přiměřeně velký prostor pro uložení výstroje a střeliva. Tahač řídili samotní dělostřelci. Uvnitř vozu bylo kromě místa pro řidiče,místo pro velitele

Morris Commercial C8 AT

Morris Commercial C8 AT. Zdroj: Forum Armorama. Vzhledem ke zjevnému stáří fotky by mělo jít o volné dílo

obsluhy děla a dalších pět mužů. Poslední provedení vyráběné od roku 1944 mělo stejnou poháněcí soustavu,mělo však novou,shora otevřenou karosérii,která ztratila své původní broukovité linie a byla opatřena sklápěcí plátěnou střechou.
Jedna z verzí C8 zezačátku složila jako portée pro 2liberní, nebo 6liberní protitanková děla. To znamená, že tato děla byla lafetována na korbě. Jejich původní pojezd byl demontován, takže po sejmutí nebyla schopna se pohybovat tažením. Britové velmi brzy zjistili, že tato děla jsou proti německým tankům neúčinná, a těžší děla už se nedala lafetovat tímto způsobem. Takže nakonec skončila i tato verze jako tahač, ale s přestavbou karosérie už se pochopitelně nikdo nenamáhal. Zatímco Quad měl celokovovou karosérii, v případě mk. III s plátěnou střechou, tak v této verzi byla karosérie vskutku minimalistická.

Morris-Commercial C8 'Quad'

Morris-Commercial C8 ‚Quad‘ s 25 liberním polním dělem při cvičení ve Skotsku, 20. března 1941. Zdroj: Lockeyear (Lt) War Office official photographer – http://www.iwmcollections.org.uk/qryPhotoImg.asp. Photo No.: H 8241, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=725086

Kabina byla otevřená, bez zasklení, s možností plátěných bočnic a střechy. Korba pak byla dřevěná, kovová, nebo kombinovaná. Dává to smysl, při střelbě z vezeného děla nic nevadilo. V kabině byla čtyři místa, další čtyři pak na korbě, kde byl také dostatek místa pro bedny se střelivem vlečené zbraně. Na jednoduchou konstrukci se mohla napnout plachta, která tvořila i střechu kabiny.
Původní provedení poháněl Morrisův zážehový 4válec spojený s 5stupňovou převodovkou. U verze C8 Mk.III se dal pohon předních kol vyřadit, pokud nebyl zařazen první stupeň nebo zpátečka.
Od Morrise C.8 je odvozen Morris CDSW. C značilo příslšnost k typu C, D značilo dvě zadní nápravy, S byl silnější šestiválcový motor a W naviják. Sloužil jako primární tahač lehčích děl, v této úloze byl později nahrazen Morrisem Quad.

Technické údaje:

  • Délka: 4570 mm
  • Šířka: 2080 mm
  • Výška: 2160 mm
  • Hmotnost: 4027 kg
  • Motor: čtyřválcový řadový o obsahu 3519 cm3
  • Max. rychlost: 80 km/h
  • Dojezd: 384 km
  • Pohon: 4×4

Já jsem ztvárnil vozidlo 77. protitankového pluku královského dělostřelectva, začleněného do 11. obrněné divize, v podstatě podle návodu. Nedodržel jsem barvu plachty. Nerezil jsem, jen obahnil.
CDSW ze stavebnice Airfix jsem postavil podle návodu, patřil 1. baterii osmé čety 15. lehkého protiletadlového pluku, připojeného k 7. obrněné divizi v severní Africe v roce 1940. Model je zaprášen pískovým pigmentem.