Vznik tohoto vozidla se dá vysledovat do poloviny roku 1929, kdy WaffenAmt definoval požadavky na nové lehké nákladní vozidlo. To mělo splňovat následující požadavky: nosnost 1t v terénu, a 1,5 na silnici, rychlost 60km/h, světlou výšku 25 cm a brodivost půl metru bez speciální přípravy. Na požadavek reagovala i strojírenská firma Krupp, která od roku 1919 vyráběla nákladní auta. Vývoj byl poměrně rychlý a jeho výsledkem byl vůz s označením L2H43, který se objevil už roku 1930. Měl plochý, vzduchem chlazený zážehový čtyřválec M302 o výkonu 55 koní, čtyřstupňovou převodovku a dvoustupňovou redukční převodovku. Zadní kola byla nezávisle zavěšená, odpružená vinutými pružinami. Byly poháněné jen zadní nápravy, jejich deferenciály byly samosvorné. Zpočátku se laborovalo se zástavbou většího vznětového motoru a tak první vozy měly ještě klasickou kapotu. Když bylo jané, že diesel se montovat nebude, obdržel vůz šikmo vpřed skloněnou kapotu, která se pro něj stala charakteristickou.
Krupp L2H43 byl dodáván především ve dvou základních provedeních. Valník, a dělostřelecký tahač. V roce 1936 byl modifikován. Obdržel výkonnější motor – inovovanou verzi původního – M304 o výkonu 60 koní, za kabinou přibyla dvě rezervní kola na ose. Tato měla dvě funkce. Krom běžného užití jako rezervní kolo mělo umístění na ose za budkou usnadit vozu jízdu těžkým terénem. Dalšími znaky pak jsou jiný přrdní nárazník, nebo změna rozvoru zadních náprav. Tato upravená verze měla označení L2H143. Do zastavení výroby v roce 1942 se vyrobilo kolem 7000 kusů obou verzí v provedeních dělostřelecký tahač, radiovůz, štábní vůz (byl celkem podobný mercedesu G4), samohybné protiletadlové dělo či vůz na přepravu vojáků.
Hlavním důvodem zastavení výroby byl nedostatečný výkon – nejtěžší dělo, které vůz utáhl, byl PaK 36, který už byl v roce 1942 celkem k ničemu. Když si k tomu přidáme absenci jakékoli ochrany posádky, a poměrně velkou spotřebu, okolo 25 l/100 km, důvody jsou zřejmé. Přesto však vyrobené kusy jezdily až do konce války. U Kruppů se snažili vůz modernizovat – zástavbou výkonnějšího motoru a pokusně i pohonem přední nápravy, ale nárůst výkonu nebyl tak výrazný, aby se to vyplatilo. Po roce 1942 Krupp Protze, nebo také Krupp Schnauzer (Nosáč), jak se mu říkalo na frontě, nahradily ve výrobě vozy Horch a Mercedes.
Technické údaje:
- Délka: 5100 mm
- Šířka: 1930 mm
- Výška: 1960 mm
- Hmotnost: 2450 kg
- Nosnost: 1150 kg
- Motor: plochý čtyřválec o obsahu 3308 cm3 a výkonu 60hp
- Max. rychlost: 70 km/h
- Pohon: 6×4
- Dojezd: 450 km silnice/350 km terén
Jedná se o vůz protitankové jednotky, přidělené k 2.tankové armádě Heinze Guderiana v Rusku roku 1941. Kamufláž odpovídá zimnímu období, ve kterém německá ofenzíva doslova zamrzla na dosah Moskvy. Kamufláž se docela podle návodu nepovedla, ale vypadá rozhodně zajímavě 🙂 Model je stavěn z krabičky, jen figurka řidiče byla jakási divná, tak jsem ji pro jistotu zabalil do přikrývky. Za vozem je zapřaženo protitankové dělo PaK 36, pro své výkony hanlivě přezdívané klepadlo. Koncem roku 1941 bylo spíše pro ozdobu…