AEC Matador

AEC Matador se vskutku minimalistickou kabinou táhne 4.5 palcové polní dělo po dřevěné ženijní cestě přes úsek měkkého podkladu na hranici Libye a Tuniska. Zdroj: Lansdown N (Sgt), No 1 Army Film & Photographic Unit – This is photograph E 22538 from the collections of the Imperial War Museums, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=19208078

Matador byl střední dělostřelecký tahač postaven společností AEC pro vojenské síly Velké Británie a Commonweathu v průběhu druhé světové války. Vyplňoval mezeru mezi Morrisem C8, coby lehkým tahačem, a Scammelem Pioneer, coby tahačem těžkým. Vyházel z nákladního vozu AEC Matador, se znakem náprav 4×2. Všechny nákladní vozy AEC začínaly písmenem M. Byl snadno rozpoznatelný podle trambusové kabiny se zaoblenou střechou a předními koly až v rozích. Ložná plocha byla rovná s plachtou. Kabina byla vyrobena z jasanového dřeva pobitého plechem. Vozidlo bylo vybaveno navijákem o tahu 7 tun. Na bázi Matadoru vznikl obrněný velitelský vůz Dorchester. Větším sourozencem Matadora byl Marshall , se znakem náprav 6×6, i jemu se v poli říkalo ovšem Matador. Natolik vůz proslul. I na základě Marshalla vzniklo obrněné velitelské vozidlo.
Vzniklo okolo 9000 vozů AEC Matador, některé sloužily u RAF jako palivové cisterny, a těžké nákladní automobily. Také byly používány u hydroplánů Short Sunderland, které po přistání zatáhly na místo.
U armády byl kromě tahání děl, typicky 5,5 palcové houfnice, používán také jako portée, tedy pojízdné dělo. Na ložné ploše byla lafetována 25pdr kanónová houfnice. V letech 1942 – 1943 v severní Africe byly na některých Matadorech namontovány 6pdr protitanková

AEC Matador

AEC Matador na War and Peace show. Zdroj: Alf van Beem – Own work, CC0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=15231513

děla. Takto vytvořené protitankové vozidlo se nazývalo „Deacon“.
Po válce našly matadory použití na stavbách při obnovovacích pracech. Velmi se osvědčil také lesníkům, měl totiž výbornou průchodivost terénem.
Technické údaje AEC Matador:

  • Délka: 6320 mm
  • Šířka: 2400 mm
  • Výška: 3100 mm
  • Hmotnost: 7750 kg
  • Motor: vznětový řadový šestiválec o obsahu 7600 cm3
  • Výkon motoru: 95 hp
  • Max. rychlost: 58 km/h
  • Pohon: 4×4
  • Dojezd: 579 km

Tady jsem trochu ujel. Vůz by měl podle označení patřit snad ke 185. polnímu regimentu královského dělostřelectva. Jenže tento útvar v africe nebyl a vůz je zdokumentován v roce 1944 v Normandii. Takže zde máme takové malé africké what-if. Jinak se stroj na Airfix celkem vyvedl. Je postaven víceméně z krabičky, je jen decentně zaprášen….no, decentně, trochu jsem to přehnal…
Druhý je Matador 6×6, tedy vlastně Marshall. Postaven ze stavebnice Airfix, víceméně bez úprav. Jednotková příslušnost je nejasná, vůz je součástí dio s Lancasterem.