V podstránce projekty najdete – mimo jiné – několik diorámat, na kterých se intenzivně pracuje. Jedná se o V2 Feuerstellung a M*A*S*H. Dost jsem zahýbal vozidly do těchto projektů. Tento článek tak věnuji Büssingu – NAG L4500 A, Sd.Kfz.7/3 Feuerleitpanzer, Dodgi WC-54, dalšímu Jeepu a Austinu K.2. Aby byla galerie přehledná, pod staaať o každém vozidle přiložím fotografie, které se ho týkají. Možná se dostanu i cisterně Mercedes-Benz LG 3000, pokud ji stihnu dodělat, než dopíši článek.
Začal bych tím Büssingem. Büssing L4500 A byl nástupce Büssingu L500 a jeden z nejtěžších náklaďáků v německých službách během druhé světové. Já jej měl jako resinový model produkce děčínských modelářů. Jak už to u resinů bývá, leccos odlít nejde a tak jsem musel improvizot. Kardanku tak nahradila trubička ze starého lepidla, sedadlo v kabině pochází z autobusu Opel. Volant je leptaný. Výfuk, na ten jsem obzvlášť hrdý, tvoří cínový drátek s papírovým návinem v místě tlumiče. Sajtny jsem musel říznout nové z výstražné tabulky, původní se ohly, bohužel jaksi naplocho, narovnat to nešlo. Naryl jsem a kování udělal z hliníkové fólie. U oblouků plachty jsem si trochu ušetřil práci a uřízl to jako celou placičku ze stejné výstražné tabulky. Plachta je pak z papírového kapesníčku. Protože jsem potřeboval tažný hák, tak ten je z tenkého drátku. Kamufláž dvoubarevná v nepravidelných pruzích. Pro pestrost na autě na pískové šedá, na plachtě zelená. Značky jsem si vypůjčil ze zbytků, tahle snad pochází z hakla. Za mně celkem sochařina. Jak se povedl, můžete posoudit na fotografiích.

O něco menší sochařina byl Sd.Kfz.7/3. Jedná se o osmitunový polopásový tahač Sd.Kfz.7, upravený jako řídící stanoviště odpali rakety A4, známe jako V2. Tato úprava spočívala v montáži pancéřové nástavby, ne nepodobné krytu, s přístupem dveřmi z boku a s průzory vzad. Toto vozidlo přicouvalo do patřičné vzdálenosti ke střele. Po té, co četa techniků, zajišťujících tankování, opustila i se svými vozidly odpalovací prostor, zápalné zařízení bylo na místě a vše bylo zapojeno a připraveno, zavřelo se odpalovací družstvo v této pancéřové nástavbě a provedlo odpal. Byli připraveni zavřít průzory a přečkat případnou explozi při selhání střely. Já měl tuto nástavbu jako konverzi namodel Hasegawa, z produkce opět děčínských modelářů. Musel jsem jen sehnat Sd.Kfz.7 od Hasegawy, což se ukázalo, jako trochu složitější, model totiž dost vymizel.Podvozek je zse zachován beze změn, nástavbu je třeba uříznout za první řadou sedadel, tedy v místě, kde kabina končila u protiletadlové verze 7/1. Nástavba z resinových destiček ovšem potřebovala hodně tmelení a detaily jsou na ní spíše schematické. Jinak to šlo celkem dobře. Celé vozidlo jsem pokryl hnědým olejovým washem, ale patrně jsem ho málo naředil a původně šedá barva získala výraznější hnědý podtón. Nechal jsem to tak. Doplnil jsem značky a z kartáčové žíně anténu radiostanice.

Jako další jsem dělal tři vozidla do diorámatu polní nemocnice M*A*S*H. Sanitní Dodge WC-54 pocházel ze stavebnice Academy a lepil se celkem pěkně. U Academky to tak bývá. Ne, že bych jim chtěl dělat reklamu, spíše se dostanu k tomu, že ne všechny značky dělají takto pěkné modely. Dodge jsem postavil víceméně krabičkového, nic jsem nepřidával, ani zásadně neupravoval. Stavebnice umožňuje nechat zadní křídlové dveře otevřené, tak jsem je tak udělal. Dekály pochází ze stavebnice, jediné trochu navíc je, že jsem metodou drybrush vozidlo zaprášil olejovo barvou.

Austin K.2 byl o něco složitější, jak říká jeden kamarád modelář, zatímco Academy je hračka, Airfix je polytechnická stavebnice. Díly k sobě zjevně pasují mnohem méně, je třeba více brousit, tmelit, opravovat. Výsledek je, v mých očích, trochu horší, než u předchozího Dodge. I Austin je z krabičky, i u něho byly otevřena zadní vrata. Obtisky jsem doplnil, Airfixovské jsou žalostně chudé. A konečně – stejně jako Dodge, jsem celý model zaprášil olejovou barvou.

Jeep je taky airfixí, jeden už jsem dělal a naznal jsem, že to byla nejhorší stavebnice, která mi přišla pod ruce. Tenhle mi, kupodivu, tak hrozný nepřišel. Celkem slušně se dal, byť s ním byla podobná svízel jako s Austinem. Opět krabička, jen s doplněnými obtisky a prachem. Ani jsem nedokumentoval stavbu, přece jen, je to druhý, nebo třetí Jeep od Airfixu a dohromady už asi sedmý. Původně měl nést nosítka, ale nakonec jsem se rozhodl udělat jej jako štábní.

No a dostávám se k onomu Mercedesu LG3000. U něj se trochu rozepíšu. Stavebnice pochází od firmy MacModel a upřímně mne celkem zklamala. Ne, že by byla vysloveně špatná, ale čekal jsem víc. Stavebnice není vysloveně přesně odlitá, je to zhruba jako Airfix. Starý, podotýkám. Nový Airfix je – bohužel pro MacModel, při srovnatelné ceně – o dost lepší. Airfix totiž poslední dobou celkem zdražil a cena tohoto jednoho vozidla také byla poměrně vysoká. Imho dost neodpovídající kvalitě. K tomu přidejme nepřehledný návod, a nečíslované díly. Podle návodu tak hádáte, co kam vlastně patří. Nebo mapa dílů ve stavebnici chyběla – to by také nebylo nic zvláštního, poté, co jsem musel po otevření řešit s firmou problém, neboť obtisky a lepty nebyly na Mercedes, ale na Opel. Stejně tak u mnoha dílů hádáte, kam vlastně přijdou. Mno, jestli je Airfix polytechnická stavebnice, tuto stavebnici od Maců bych označil za předpeklí. Mohu jen doufat, že si s nějakou jinou správím chuť. Model je krabičkový, i když, kdo ví, jestli tam nejsou nějaké úpravy nevědomé a nedobrovolné. Jelikož stavebnice nabízela jednu kamufláž a jedno označení, ačkoli obtiskový aršík jich nabízel více, nevyužil jsem ji. Znázorňovala tankovací vůz 54.JG Grüne Herz, což jsem nemohl potřebovat, protože cílem byla cisterna na metanol, k raketě A-4. Nicméně doplňkové tabulky na různé skříňky a podobně se celkem hodily a aršík na ně byl bohatý. Také jsem ocenil, že šly celkem pěkně z papíru. Nicméně soutisk příliš dobrý nebyl.
Kamufláž jsem zvolil tříbarevnou, se žlutým základem a hnědými a zelenými skvrnami. Z aršíku jsem použil poznávací značky a popisky na cisternu. Nepatinoval jsem, protože většina modelů v diorámatu patinu nemá. No, když tak se dodělá časem.