Vzhledem k povaze ruské země, zejména v jarních a letních měsících, libovali si v Sovětském svazu především v pásových tahačích. Výhody jsou jasné. Ve zmiňovaných obdobích, a na podzim zejména, se dokázaly cesty v SSSR změnit v řeky bahna. Kolová vozidla za těchto podmínek neposkytovala jistotu průjezdu, naopak o dost lepší průchodivost vozidel pásových zajišťovala výrazně lepší vyhlídky. Od počátku třicátých let sloužil v Rudé armádě jako hlavní tahač těžkých děl desetitunový stroj s názvem Komintern, postavený na podvozku středního tanku T-24. Už v polovině třicátých let, s příchodem stále těžších dělostřeleckých kusů, přestával na svůj úkol stačit. Proto jej již v roce 1936 začal nahrazovat o polovinu těžší, nový stroj. Podvozek byl velmi podobný systému Vickers, použitému na tancích T-26, ale doznal jistých změn a tak se dá říci, že byl zcela nový. K pohonu posloužil motor osvědčený v mnoha tancích, diesel BD-2, který byl v roce 1938 nahrazen mírně upraveným V-2 z tanků T-34. Nový stroj měl své přednosti i slabiny. Mezi přednosti patřil vysoký výkon a slušná rychlost, mezi nevýhody, díky použitým pásům, zanášení pojezdu bahnem a špatné záběrové schopnosti. Ač byly některé neduhy během výroby odstraněny, a stroj byl považován za spolehlivý, právě ony zmíněné problémy jej provázely až do konce výroby. Byly problémy i s brzdami – při velkém nákladu a při vysoké rychlosti nepracovaly spolehlivě a často se porouchaly po 200 – 300 km jízdy. Stejně tak a podobně často měly sklony k poruchám převodovky. Ve službách Rudé armády se dočkaly Vorošilovce konce druhé světové války, z 1123 vyrobených jich porád sloužilo 336.
Několik Vorošilovců ukořistili také Němci. Technické oddělení WaffenAmtu zajímal zejména jejich silný dieselový motor a rychlost, které byly schopné dosáhnout. Z technického pohledu převyšoval většinu německých polopásových tahačů, snad s výjimkou tahače FAMO, Sd.Kfz.9.těchto tahačů. Ukořistěné stroje byly samozřejmě zařazeny do služby, pod označením Artillerieschlepper Stalin-607 (r). Říká se, že dělostřelci, kteří jej používali, byli na svůj stroj velmi hrdí, tak mohutné tahače nepoužívala žádná armáda na světě…
Stejně jako před nedávnem Brummbär, byl i Vorošilovec takovým rychlým vytržením z dodělávání restů v podobě několika rozdělaných letadel, na kterých je nesrovnatelně více práce. A stejně jako Brummbär byl i Vorošilovec jednoduchým počinem od firmy Trumpeter, skládá se jen z 26 dílků. Já si k tomu přidal několik navíc na zasklení, které se povedlo se střídavými úspěchy. Plánek nespecifikuje konkrétní jednotku, pouze stroj buďto sovětský, nebo kořistní v německých službách. Postavil jsem tedy sovětskou podobu, ale bez jednotkové příslušnosti, což mě poněkud štve. Stroj jsem zbarvil podle sovětských norem tmavou zelení, podvozek jsem ponechal v barvě kovu, plachtu pískovou. Celý stroj jsem ovšem po dokončení důkladně zaprášil pískovým sprejem. Celkem Vorošilovce považuji za povedeného, dílem proto, že na něm není moc co zkazit.
No Comments Yet