Bloch M.B.152 dobře ilustruje obtížnou francouzskou situaci na počátku druhé světové války, kdy produkovali různé typy letounů, z nichž ani jeden nijak svými výkony neoslňoval a ani jednoho nebylo dostatek, aby mohla země čelit očekávanému německému přívalu. Vzniká ve firmě Avions Marcel Bloch již od roku 1935 a vývoj je poměrně klopotný. První prototyp, M.B.150-01, je tak mizerný, že se vůbec nevznese. Na vině je především nedostatečná nosná plocha. Po zásadní přestavbě a instalaci silnějšího motoru jako M.B.150-01 M vzlétá až za rok a jeho výkony jsou slabé. S rychlostí 435 km/h by měl jen malou rychlostní převahu nad německýmmi bombardéry, o stíhačkách nemluvě. Zhruba v té době také Blochovi francouzská vláda, jako mnoha dalším, jeho podnik znárodňuje. Historie ukáže, že to nebyl nejlepší krok, zakázky vázly více než předtím. Za další rok vzlétá prototyp M.B.151. Má přepracované křídlo a nový motor. Je vyzbrojen čtyřmi kulomety puškové ráže. Přestože je výkonnější než M.B.150-01 M, nedosahují jeho výkony patřičné úrovně. Za rok se totiž posunuly i výkony letadel, kterým by měl čelit. Navíc konstruktéři zakapotovali motor příliš těsně a ten trpí přehříváním. V krátkém čse byly provedeny další úpravy a na svět přichází M.B.152. Rychlost nadále nebyla úplně dostatečná, ale rozdíl už aspoň nebyl tak propastný. Stroj byl v malých výškách i vcelku obratný, snesl velké poškození v boji, a výzbroj složená ze dvou kanónů ráže 20mm a dvou kulometů puškové ráže také už nebyla vysloveně slabá. Na druhou stranu, rychlost stále nebyla nijak oslňující a letoun byl složitý na ovládání. Říkalo se, že v boji, kdy by měl pilot řídit a ještě bojovat, to byly letouny pro čtyři ruce. Na M.B.152 létali i naši letci ve Francii.
Stavěl jsem prastarou stavebnici Směr, mající z dnešního pohledu některé nedostatky ve zpracování, zejména interiéru a motoru. Na druhou stranu, je fakt, že motor je zpracován tak, že na něj přes kapotáž v podstatě není vidět. Horší je, že podvozkovými šachtami je vidět dovnitř letounu a je poměrně složité tuto chybu opravit (ne, neopravoval jsem ji :-)) Dlužno říci, že se mi M.B.152 nijak zvlášť nepovedl, linie maskovací polí jsou kotrbaté a barva byla příliš hustá. Výfuková potrubí chyběla docela, takže jsem je vyrobil z trubičky uchošťouru. Obtisky už se po letech nedaly použít, takže jsem kupoval náhradní od APC Decals. Opět jen lehká patina očouzením. Model letounu, který se v řadách GC II/9 účastnil bitvy o Francii je stejně neslavný jako jeho předobraz.