Ivan Nikitovič Kožedub

Ivan Nikitovič Kožedub, fotografie z časopisu Ohníček z roku 1948. I. N. Kožedub je zde tedy ještě majorem. Zdroj: Unknown author – Журнал «Огонёк» № 43, 1948 г.https://goskatalog.ru/portal/#/collections?id=41957605, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=133339677

Ivan Kožedub byl nejůspěšnější sovětský pilot a také nejúspěšnější spojenecké letecké eso druhé světové války s 62 samostatnými sestřely. Byl trojnásobným Hrdinou Sovětského svazu a od roku 1985 maršálem sovětského letectva. Obdržel Leninův řád, sedmkrát Řád rudého praporu, Řád Alexandra Něvského, Řád Vlastenecké války 1. stupně a dvakrát Řád rudé hvězdy.

Narodil se jako nejmladší z pěti děti v ukrajinské rolnické rodině  ve vesnici Obražijevka v Černigovské gubernii na Ukrajině, v 8. června 1920. Po základní škole studoval na středním chemicko-technologickém učilišti. Navštěvoval aeroklub ve městě Šostka, kde v roce 1939 ukončil předvojenský letecký výcvik v na cvičném letounu U-2. V únoru 1940 byl povolán do Rudé armády a nastoupil do Čugujevské vojenské letecké školy. Ve škole létal na letounech typu UT-2 a I-16. Po jejím absolvování byl jmenován pilotním instruktorem a další dva roky v ní působil při výcviku dalších pilotů. Pravděpodobně díky tomu nebyl hned povolán, což mělo pro jeho další kariéru zásadní vliv a dost možná mu to i zachránilo život. Díky výkonu funkce instruktora mohl totiž hromadit zkušenosti, a jít do boje lépe připravený, než většina jeho kolegů, kteří šli z leteckých škol rovnou na frontu. Během té doby byl i se školou evakuován do střední Asie.

Na frontu se tak dostal až v listopadu 1942, po několika žádostech, kdy byl převelen k 240. stíhacímu leteckému pluku vyzbrojenému Lavočkiny La-5, kterému velel veterán občanské války ve Španělsku major Soldatěnkov. Po patřičném zaškolení na tento typ létal se strojem s trupovým číslem – „bílá 75“. Do boje se v hodnosti staršího seržanta dostal až 26.  března 1943, na úseku Voroněžského frontu nad bojištěm u Kurska. První bojový let ale nebyl nikterak příjemnou zkušeností. Dostal se do palby Messerschmittu Bf 110 z I./ZG 1 a poškozený letoun tak tak dotáhl na základnu. První úspěch zaznamenal až 6. července 1943 v bitvě u Kurska, kdy sestřelil Ju 87. Další Stuku sestřelil hned příštího dne a za další dva dny si připsal dvě Bf 109. Po těchto výkonech byl jmenován velitelem letky. V bojích nad Dněprem v říjnu 1943 poslal k zemi deset německých letadel za jedenáct dní. Do konce října zaokrouhlil své skóre na 20. Koncem roku byl povýšen na nadporučíka.  4. února 1944 obdržel vyznamenání Hrdina Sovětského svazu. V té době měl za sebou 146 bojových misí a 31 sestřelů. Do konce dubna toto číslo zvýšil na 38. Od května 1944 létal na La-5FN s trupovým číslem „bílá 14“, vyrobeným za peníze, které státu poskytl kolchozník z Stalingradské oblasti Vasilij V. Koněv. S novou stíhačkou sestřelil další Stuku a v průběhu dalších šesti dnů 7 letadel, mezi nimi i 5 Focke-wulfů Fw 190. Poslední sestřel u jednotky 240. IAP dosáhl 7. června. Jeho 46. obětí se stal Messerschmitt Bf 109G. Koncem června předal svůj La-5FN č. 14 spolubojovníkovi, dvojnásobnému Hrdinovi  SSSR K. A. Jevstignějevovi, neboť byl přeložen k cvičnému pluku.

Lavočkin La-7

Lavočkin La-7 (9705727302, bílá 27) Ivana Nikitoviče Kožeduba, letecké muzeum Monino. Zdroj: Alan WilsonLavochkin La-7 ’27 white‘, CC BY-SA 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=29284352

Ale už v srpnu se stal zástupcem velitele 176. GIAP v hodnosti kapitána. V té době také obdržel druhý titul Hrdina Sovětského svazu, za odlétání 256 misí a 48 sestřelů na kontě. Bojoval pak v rámci 3. pobaltského frontu. Prvních dvou potvrzených sestřelů u nové jednotky dosáhl 22. září – dva Focke-wulfy Fw 190 – a 25. září přidal další stodevadesátku. Koncem léta 1944 byl pluk vyzbrojován novými stíhacími letouny Lavočkin La-7 a byl přemístěn k 1. běloruskému frontu. Kožedub byl povýšen na majora. Dostal stroj s trupovým číslem 27, na kterém létal až do konce války. Poslední letecký souboj absolvoval nad Berlínem a sestřelil přito hned tři FW 190. Celkem se sběhem dvou let nasazení zúčastnil 326 bojových letů, během nichž prošel 120 souboji ve vzduchu, z čehož si odnesl 62 vítězství. Z toho bylo 22 Fw 190, 10 Bf 109, 18 Ju 87, 2 He 111, 1 Me 262 a 1 letoun rumunského letectva. V tomto výčtu nejsou dva Mustangy, které na něj zaútočily v březnu 1945 nad Německem, když se formace jeho Lavočkinů přiblížila k americkým bombardérům, na vkus doprovodu až příliš. V situaci, kdy měl na výběr mezi sebou a Američany, dotírající Mustangy prostě sestřelil. Dnes je to vnímáno jako kontroverze, ale tehdy američtí piloti nejprve stříleli a až pak se ptali.

Po skončení války v Evropě, 18. srpna 1945 obdržel potřetí vyznamenání Hrdiny Sovětského svazu. Před ním obdrželi se stali trojnásobnými hrdiny SSSR jen dva vojáci. Stíhač Alexandr Ivanovič Pokryškin a maršál Georgij Konstantinovič Žukov. Kožedub zůstal u letectva a kvalifikoval se na pilota proudových letounů na tehdy horké novince, MiGu 15. V roce 1949 absolvoval Akademii vzdušných sil, v roce 1956 Akademii generálního štábu SSSR. války v Koreji velel 324. gardovému stíhacímu leteckému pluku vyzbrojenému Migy-15, na kterých létali jeho piloti a v průběhu svého bojového nasazení podle oficiálních zpráv sestřelili 239 letounů vojenských sil OSN. Jemu však, jakožto trojnásobnému Hrdinovi Sovětského svazu, bojové lety nebyly povoleny.

Bokorys La-7

Bokorys Kožedubovy Lavočky. Zdá se, že budu muset ještě upravovat. Obrázek pochází z přebalu jiné stavebnice.

Mezi lety 1964 až 1971 byl prvním zástupcem velitele letectva Moskevského vojenského okruhu. V roce 1970 byl povýšen do hodnosti generálplukovníka a od roku 1971 sloužil ve velení vzdušných sil. V roce 1978 byl převelen do komise generálních inspektorů ministerstva obrany SSSR. V roce 1985 Ivan Kožedub dosáhl hodnost maršála letectva. Byl členem prezídia DOSAAF (něco, jako byl u nás Svazarm) a nejvyššího sovětu SSSR. Kromě třech Zlatých hvězd Hrdiny SSSR byl vyznamenán dvakrát Řádem Lenina, sedmkrát Řádem rudého praporu, Řádem Alexandra Něvského, Řádem Vlastenecké války I. a II. stupně, a medailemi, včetně řady zahraničních. V poválečném období pak Řádem Za službu vlasti v Ozbrojených silách SSSR III. stupně. Zemřel 8. srpna 1991, přesně 2 měsíce po svých 71. narozeninách a necelých pět měsíců před rozpadem SSSR. Celkově byl pokládán za skvělého letce, své úspěchy dosahoval podobně jako Hans-Joachim Marseille či George Beurling díky velké přesnosti střelby, často dokonce z velkých úhlů.

Já stavěl Kožedubovu Lavočku z prastaré stavebnice KP, tedy Kovozávody Prostějov. Ten model má z dnešního hlediska pár nedostatků, například velmi jednoduchý kokpit. Naštěstí do něj není příliš vidět. Celý model je plný otřepů, vyrážečů a podobných artefaktů, brusný papír obrousíte do bezvědomí, aby to aspoň nějak vypadalo.Šedošedá kamufláž je štětcovaná – zde se pozastavím – v muzeu v Moninu je Kožedubův Lavočkin jednobarevný, na některých zdrojích je ta kamufláž podobná britské, kombinace šedé a tmavozelené, na jiných jde o kombinaci šedé a tmavě modré, což mi přijde jako nesmysl. Přiklonil jsem se tedy ke třetímu zdroji, která uvádí kombinaci světlé a tmavé šedé. Doplňky, jako je bílý ocas a červená kapota, jsem stříkal. Oboje má jisté nedostatky, až se na to budu cítit a budu mít dost bezbarvého matného laku, zkusím poopravit. Stroj je bez úprav, krom anténního lanka a také zatím bez patiny.

V mé sbirce je to jeden ze slabších modelů.